Как да си направим вкусен, витаминозен шипков мармалад

Шипката е една от най-разпространените и  използвани билки в България. Високото съдържание на витамини, полезни киселини и приятеният вкус я превръщат в ценна хранителна добавка, която неслучайно носи името “царица на билките”.

Шипката представлява храст с големина около 3 м, чиито клони са покрити с твърди и бодливи, а понякога сърповидно извити шипове. Плодчетата са едносеменни орехчета, затворени в месесто цветно легло, което образува яркочервени сферични плодове. Цъфти от май до юли, а плодовете узряват през есента.

Още от древни времена хората са я използвали като лечебно средство. В началото е била ефикасен лек срещу кучешки бяс, след това шипката се превърнала в средство за лечение на болестни състояния, известни днес като авитаминози. В различните части на света различно било и приложението и. Например в Китай използвали нейните плодове като средство, подобряващо храносмилането и против появата на глисти, в Тибет тя била лек за атеросклероза, бъбречни заболявания и неврастении, а в Русия с чай от шипка често лекували язви, гастрити, колити и чернодробни заболявания. В традиционната българска медицина плодовете от шипка намират приложение като високовитаминозен източник за укрепване на имунните сили на организма, особено в късна есен и ранна пролет.

Шипките са шампиона по съдържание на витамин С. Така те окислително-редукционните процеси в клетките и пропускливостта на капилярите, а освен това имат и диуретично действие. Плодовете съдържат още природен комплекс от естествен витамин А (около 5-7 мг%) и мастни киселини (Омега-3 и Омега-6), в комбинация с мощни антиоксиданти-флавоноиди и витамин Е. Витамините Р, В1 (около 430 мг%), В2 и К, както и пектини (около 11%), масло (около 2%), органични киселини (лимонена и яблъчна), захари (предимно захароза, около 2.5%), дъбилни вещества и минерални соли (около 3.25%), най-вече калиеви (около 512 мг%), калциеви (около 50 мг%), фосфорни (около 54 мг%), натриеви (около 47 мг%) и магнезиеви (около 122 мг%) соли.

Съдържанието на витамин С е най-високо, когато плодовете са яркочервени и твърди. То намалява толкова, колкото по-узрели са плодовете, и особено ако са осланени и омекнали. Витаминът е относително устойчив и дори през зимата високият му процент в мармалада или пюрето от шипка се запазва.

Рецепта за шипков мармалад :

Важно е преди употреба шипките да бъдат добре измити, с изрязани връхчета и почистени от семките и косъмчетата, тъй като могат да предизвикат неприятно разстройство, ако попаднат в организма.

Съставки:

  • Шипки добре узрели – мери се прецеденото шипково пюре
  • Захар – на 1 кг. шипково пюре 500 гр. захар
  • Щипка лимонтозу

Начин на приготвяне:

Свежият плод се слага в достатъчно голям съд и се покриват с повечко вода. За да се сварят ще им трябва повече от час – час и половина, а водата ще изври.  След като шипките са разварени оставаме сместа да почине докато изстине, най добре цяла нощ.

После сместа се прекарва през сито за брашно, като малко по малко претрием цялата смес. После към сместа, се добавя  малко вода и се слага на котлона да заври. Като изстине повтаряме процедурата.

Към полученото пюре добавяме захар в съотношение 2:1 (пюре:захар, ако искате може и 1:1, ако желаете да е по-сладко).

Вари се до сгъстяваме, като внимаваме да не загори.

Преди да е готово сладкото се прибавя щипка лимонтозу и се разлива в буркани. Веднага се затварят капачките и се обръщат, така няма нужда от стерилизация.

Да ви е сладко!

Автор: Гена Живкова-Чолакова